الإثنين، 17 يونيو 2024

11:55 م

اسلام حويلة يكتب : هي فيها شبه من قصة Xpeng .. بس هل راية أوتو حتحققه؟

مؤسسي شركات لي اوتو ،نيو ،اكسبنج

مؤسسي شركات لي اوتو ،نيو ،اكسبنج

الصورة اللي تحت دي فيها تلاتة أشخاص عاملين "كاللو" في دماغ المسؤولين عن شركات السيارات العالمية، وبدون مبالغة لو سألت ايلون موسك(تسلا) و وانج شوفو(BYD) خايفين من مين؟ حيكون الرد الثلاثة اللي تحت دول.

دول مؤسسين أهم 3 شركات ناشئة في السيارات الكهربائية في العالم.. Nio وLi auto وXpeng وقدروا يستقطبوا تمويل ضخم جدا بسبب مؤهلاتهم سواء الشخصية او العلمية..

الشركات دي كلها ولاد 10 سنين ، بس اشتغلوا لطريقة مختلفة عن باقي الشركات الصينية، فخامة وأداء وأمان، ودخلوا السوق الاوروبي من بوابة Euro N cap، وحققوا سمعة جيدة ومبيعات كبيرة نسبيا.

الشركات التلاتة شغالين منافسين لـ"تسلا"،موديلاتهم كهربائية بالكامل وبيصرفوا على الابحاث والتطوير R&D أغلب التمويل اللّي حصلوا عليه، وكمان همّا تخطوا مسألة السيارات الكهربائية، شغّالين حاليا على السيارات الطائرة ذاتية القيادة، وحلول التنقل وتكنولوجيا الاتصالات.

وصراحة مكنتش متخيل أبدا ان الشركات دي ممكن تنزل مصر خلال السنة دي او السنتين الجايين، عربياتهم غالية جدا ، متطورة بشكل عنيف ، لكن فوجئت ان في شركة منهم دخلت السوق المصري عبر بوابة شركة راية أوتو اللّي أعلنت عن استحواذها عن الوكالة بشكل خافت لا يتناسب أبدا مع قيمة Xpeng، القيمة السوقية للشركة (7.7 مليار دولار) يمكن تزيد عن القيمة السوقية لشركات السيارات في مصر مجتمعة ، بس يمكن كان المبرر من وجهة نظري اضطراب سوق الصرف في يناير 2024.

المهم ان يوم الثلاثاء الجاي حيتم تقديم موديلات Xpeng لأول مرة في مصر، يمكن شركة راية اوتو معندهاش أي خبرة بسوق السيارات (باستثناء سيارات الجولف)، لكن انتشار أخبار انضمام اشخاص ذوي خبرة بالسوق المصري وخاصة الفئة المستهدفة (ذات القدرة الشرائية الكبيرة) يخلينا قدّام تشابه كبير بين نشأة Xpeng وبين وكيلها في مصر.. "هي شياو بينج" مؤسس Xpeng أسس شركة UCweb لتكنولوجيا المعلومات وباعها لشركة علي بابا وكمان بقى المسؤول عنها ولمّا استقال عشان يبدأ مغامرة Xpeng استعان بصديقين من شركة GAC كانوا مسؤولين عن علامة Trumpchi الكهربائية الفاخرة وعن تطوير القيادة الذاتية بالمجموعة.. السيد مدحت خليل اسس شركة راية لتكنولوجيا المعلومات بس مبعهاش ودخل مجال السيارات الكهربائية مع وكالة Xpeng واستعان برضه بذوي الخبرة.

بالمناسبة.. أسماء الثلاثة اللّي في الصورة من الشمال لليمين :

He Xiaopeng (XPeng)- Li Bin (NIO)- Li Xiang (LI Auto)


 

مارشدير

اسعار ومواصفات السيارات

البحث حسب الميزانية

البحث حسب الموديل

العودة للأعلى

search