logo
رئيس التحرير
إسلام حويلة

ads

ماذ قال المتسابقون بعد فوز فريق تاندا تيم بلقب ريد بل كار بارك دريفت 2016

مارشدير
منافسة شرسة وكبيرة كانت في انتظار متسابقي السيارات الشهيرين في مصر خاصة من اصحاب القدرات في رياضة الدريفت، مع انطلاق بطولة ريد بل كار بارك دريفت 2016 التي كان الجميع في ترقب لها. وللمرة الثانية علي التوالي ينجح عضو من فريق تاندا تيم في الفوز بلقب البطولة بعد أن فاز أحمد دسوقي نجم الفريق في 2015 في الفوز باللقب ليعود هذا العام ماجد أبوسليم ليحصد اللقب في عام 2016. وجاء في المركز الثاني رامي سري وفي المركز الثالث أحمد حمادة.

وكانت البطولة قد نظمت في فندق توليب علي طريق السويس وحضرها حشد من نجوم اللعبة علي رأسهم رامي سري وهيثم سمير وايكو عادل وغيرهم من ابطال رياضة الدريفت، ولكن اللقب ذهب في النهاية لماجد أبوسليم الذي تصدر الجولات الثلاث من البطولة متفوقا علي هيثم سمير الذي حل في المركز الثاني. وتأهل ماجد أبوسليم بهذا الفوز للمشاركة في نهائى بطولة ‏ريدبل للشرق الاوسط في عمان في شهر ديسمبر.

وحول السباق أكد رامي سري علي كون السباق رائع بحضور جماهيري كبير ومنافسة شرسة شهدت صراع قوي بين هيثم سمير وماجد ابوسليم الذي كان من الواضح من البداية أنه سيتصدر السباق، ونجح هشام الخطيب في اصلاح سيارته التي اشتعلت فيها النيران في التصفيات وعاد بقوة، بينما صوت سيارة حسام سليمان أرعب المنافسين ونجح احمد حمادة في ابهار الجميع.

وقال فريق هاشم تيم: " مبروك لماجد انت مش رفعت راس فريقك فريق التاندا درفت وبس.. ﻷ انت كمان رفعت راس فريقك التانى فريق هاشم تيم‬ واحنا فخورين يك ورفعت راس كل واحد كان جاي يشجعك.. ربنا يكملك النجاح والفوز في نهائى بطولة ‏ريدبل‬ للشرق الاوسط في عمان ان شاءالله اللي هتمثل فيها بلدك ‏مصر‬.

وقال أحمد دسوقي بطل 2015: " في2015 لما كسبت اكتر حاجة كنت ملاحظها كمية الفرحة اللي بشوفها في عين كل شخص من التاندا كنت بحس انهم فرحانين اكتر مني كنت مستغرب بس لما ماجد عملها لتاني سنة علي التوالي للفريق حسيت للحظات اني بتفرج علي إعادة لمشهد شفتوا في نفس المكان ونفس البطولة ونفس الفريق حسيت ليه كنت بشوف في عين كل واحد فيهم الفرحة والفخر لأن دة اللي حسيتوا لما ماجد كسب.مبروك ماجد ابوسليم ومبروك التاندا تيم المركز الأول. ومبروك رامي سري المركز الثاني طول عمرك بطل وبنتعلم منك. واحمد حمادة اللي كان في المركز الثالث مبروك تستحق اكتر من كدة وان شاء الله اللي جاي اكيد هيبقي احسن بس اصعب خصوصا ان المنافسة اصعب بكتير وسط كمية الابطال اللي كان صعب تطلع لواحد منهم غلطة صريحة في التراك ومستنينك يا ماجد تشرفنا في التصفيات النهائية بعمان.


ads
ads
ads